صفحه اصلی / خبرهای داغ / چرا با وجود چند بار پیش فروش بازهم خودرو گران است؟

چرا با وجود چند بار پیش فروش بازهم خودرو گران است؟

پیش‌فروش خودرو نه تنها قیمت را برای مصرف کننده پایین نیاورده است بلکه گره‌ای از مشکل تامین مالی خودروسازان هم باز نکرده است. عباس آرگون، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اگر قیمت ثابت نگه داشته شود اما مواد اولیه و هزینه تولید و نیروی کار افزایش پیدا کند هر چه بیشتر برای خودروسازان تامین مالی انجام شود و تولید افزایش یابد، به جای اینکه خوردوسازان سود کنند زیانشان بشتر می‌شود.

در ادامه گفتگوی روزنامه دنیای خودرو با این کارشناس اقتصادی را می‌خوانید:

با وجود پیش فروش های متعدد خودرو در سال جاری توسط خودروسازان، همچنان قیمت خودرو رو به رشد است و در عین حال خودروسازان با مشکل تامین مالی و کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند. چرا سیاست پیش فروش خودرو موفق نبوده است؟

برای بررسی عدم تامین مالی و مشکلات خودروسازان نباید تنها بحث خودروسازی را در سال جاری بررسی کرد. این مساله فرآیندی است که چندین سال است خودروسازان با آن رو به رو هستند.خودروسازان در تمام این سال‌ها هزینه های بالایی داشتند که از عهده تامین آن بر نمی‌آمدند تاجاییکه چند سال پیش به دلیل عدم توانایی فروش خودروسازان، وام هایی به مردم داده شد تا بتوانند خودرو بخرند. مشکلات خودروسازان بیشتر به ساختار مالی ، قیمت‌گذاری و موضوعات متعدد دیگری برمی‌گردد که به صرف تامین مالی خلاصه نمی‌شود. مشکلات تامین مالی خودروسازان را باید از زوایای مختلف بررسی کرد. بحث عدم ورود خودروی خارجی و همچنین تقاضای سنگینی که در سال جاری برای خرید خودرو وجود داشت از جمله این مشکلات است که منحصر به سال جاری هم نیست. اگر بحث تامین مالی در بازه بلندمدت کنکاش نشود، علت های اساسی مشکلات آنها بازگو نشده است. در یک بازه زمانی که قیمت تمام شده مصولات خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری بالاتر از نرخ فروششان بود نتوانستند به صورت مناسبی خودروی خود را بفروشند که این مساله موجب شد زیان‌هایی ببینند که ساختار مالی شرکت‌ها را برهم زد.

چگونه می‌توان در جهت حل مشکلاتی که اشاره کردید حرکت کرد که راه بهتری از پیش فروش خودرو برای تامین مالی باشد؟

بهترین حالت این است که در صنعت خودرو به سمت آزادسازی قیمت حرکت کنیم و از طرف دیگر به رقابت میان خودروسازان مجال دهیم. اینکه از منظر فروش انحصاری به وجود اورده‌ایم که تنها دو شرکت بزرگ بتوانند خودرو بفروشند نتیجه ‌ای جز چنین مشکلاتی در حوزه تامین مالی و سایر حوزه‌‍‌ها ندارد. باید در بازار به روی خودروهای خارجی هم باز شود. در آن صورت است که قیمت گذاری بهتر انجام خواهد شد و در بستر چنین رقابتی است که خودروسازان داخلی هم می‌توانند رشد کنند و به جایگاه واقعی خود برسند. قیمت گذاری دستوری در هیچ زمینه‌ای جواب نمی‌دهد چه برای تثبیت قیمت، چه کاهش و افزایش آن؛ چراکه اگر بتوانیم قیمت محصول را تثبیت کنیم، هزینه ها را که نمی توان تثبیت کرد. هزینه مواد اولیه، دستمزد و.. همواره رو به افزایش است اما دولت سعی دارد قیمت را تثبیت کند. طبیعتا خودروساز با این شرایط راه به جایی نمی‌برد. از سمت دیگر باید کیفیت را هم در نظر گرفت و کالایی که خودروساز تولید می‌کند با نیازهای روز همخوانی دشاته باشد، ذائقه مشتری در  گرفته شود و نیازهای او را تامین کند تا قیمت و کیفیت هم بتواند رقابتی باشد که نتیجه همه اینها رشد صنعت خودروسازی و حل اصولی مشکل تامین مالی است. استتباط من این است که مهمترین بحث حرکت خوددورساز به سمت افزایش کیفیت است تا بتواند رقابت کند. مقایسه خودسازی ایران با کشورهای پیشرفته نشانگر این موضوع است.

در چند ماه اخیر سهم شرکت‌های خودروسازی در بازار سهام رشد بسیار بالایی داشته است. خودروسازان چگونه می‌توانند از طریق بورس تامین مالی کنند؟

از بازار سرمایه هم می توان با روشهایی تامین مالی کرد ولی به شرطی که فرآیندهایی که پیش نیاز آن است رعایت شود. این روش تامین مالی در کنار سایر فرآیندهای مرتبط به صورت یک زنجیره کامل هستند که باید همخوانی داشته باشند. اگر خودروساز از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند اما ناچار باشد با قیمت‌گذرای دستوری، محصول خود را زیر قیمت تمام شده بفروشد این نوع تامین مالی هم پاسخگوی نیازها و هزینه‌های خودروساز نیست. در اقتصاد باید بازار به نوعی باشد که عرضه و تقاضا قیمت را تامین کند نه از سمت یک نهاد. از طرف دیگر انحصار در بازار هم باید بشکند. هم خودروی داخلی توسط کارخانه‌های مختلف تولید شود و هم خوردوی خارجی وارد کشور شود؛ نه اینکه تنها دو خودروساز بزرگ بازرا را قبضه کنند. در چنین بازرای است که خودرساز می تواند خود را نشان دهد. اگر انحصار دست خوردوساز داخلی باشد و مشتری حق انتخاب نداشته باشد به نظر من خود خودروساز هم رشد نمی‌کند؛ چراکه خودروساز بازرا همیشگی دارد و انگیزه رشد کم است. همانطور که می‌بینید در هر دوره پیش فروش تعداد محدودی خودرو عرضه می‌شود اما تقاضای خریداران چندین برابر عرضه است. یک بخشی از استقبال همیشگی خریداران به خاطر این است که ارزش پول خود را حفظ کنند چون قیمت، قیمت پایینی است. پس می‌بینید وقتی بحث تامین مالی خودروسازان مطرح است حتی عواملی چون بحث ارزش پول را هم باید لحاظ کرد. هم این موارد پارامترهای متعددی است که مفصل باید به آن پرداخت.

آیا در شرایط فعلی تزریق پول توسط دولت یا فروش اموال خودروسازان می‌تواند به تامین مالی آنها کمک کند؟

مهمترین بحث این است که بنگاه باید سود عملیاتی دهد. آیا خودسازان الان سود عملیاتی دارند؟ ابتد باید این مساله حل شود سپس به بحث تامین مالی رسیدگی شود. مشخص است که تولید باید سودب دهد و سود عملیاتی بنگاه قابل قبول باشد . اگر قیمت ثابت نگه داشه شود و به هیچ وجه اجازه افزایش ندهیم اما مواد اولیه و هزینه تولید و نیروی کار افزایش پیدا کند هر چه بیشتر برای خودروسازان تامین مالی انجام شود و تولید افزایش یابد یابد به جای اینکه خوردوسازان سود کنند زیانشان بشتر می‌شود. پس ابتدا باید بحث سود عملیاتی و قیمت‌گذاری اعمال شود. آنهم در فرایندی که هم خودروی خارجی اجازه ورود داشته باشد هم تنوع خودروسازهای داخلی وگرنه در شرایط دستوری همه اینها بی معنی است.

شما به مشکلات خودروسازان اشاره کردید، اما همچنان با وجود قیمت گذاری دستوری و چند مرحله پیش فروش، قیمت خودرو برای خریدار هم راضی کننده نیست.

توجه کنید که در همین شرایط قیمتی هم خودروساز سود نمی‌کند. با همین قیمت که مصرف کننده ناراضی است هم خوردوسازان در حال زیان دادن هستند. نکته دیگر این سات که عمده نارضایتی به قیمت بر نمی‌گردد. بسیاری از افراد خودروهای خارجی را بالاتر از قیمت نرم م‌یخرند ولی راضی هستند چراکه کیفیت خودرو رضایتشان را جلب می‌کند. برای جلب رضایت مشتری خودروساز باید کیفیت را افزایش دهد و نیاز مشتری را تامین کند و بتواند آپشن جدید اضافه کند در این شرایط است که علاوه بر رضایت مصرف کننده داخلی حتی صادرات هم امکانپذیر می‌شود.

البته بحث تحریم هم در افت کیفیت خودروسازی و عدم صادرات موثر است.


منبع شایا نیوز

مطالب و خبرهای این سایت بدون دخالت انسانی و فقط توسط نرم افزار از سایت های ایرانی گرداوری میشود. منبع هر مطلب در زیر آن درج شده است. اگر اطلاعاتی در این صفحه به اشتباه درج شده در قسمت دیدگاه (پایین صفحه) اعلام کنید تا حذف شود یا به مدیر سایت پیام بدهید. آیدی مدیر در تلگرام : robot_post

درباره سهراب

این مطالب را نیز ببینید!

توییت و درخواست محمود احمدی نژاد از آنجلینا جولی!

محمود احمدی نژاد در توئیت خود خطاب به آنجلینا جولی نوشت: با صحبت صريح شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *