درگذشت پیر کاردین طراح مد فرانسوی در سن ۹۸ سالگی


پیر کاردین طراح مد فرانسوی که برندش از دنیای مد فراتر رفت، در سن ۹۸ سالگی درگذشت. کاردین که فرزند دو مهاجر ایتالیایی بود، پیش از راه اندازی خانه ی مد خود و به کار گرفتن علاقه اش به طراحی های پیشرو، با چهره های برجسته ای همچون ژان کوکتو، فیلمساز فرانسوی و کریستین دیور، طراح فرانسوی همکاری داشت.

خانواده کاردین روز گذشته خبر درگذشت او را به رسانه های فرانسه اعلام کردند. کاردین به طراحی های پیشرو اش مشهور بود، طراحی هایی که کمک کرد آنچه حالا از آن به عنوان زیبایی شناسی عصر فضا یاد می شود شکل گیرد: خطوط مشخص و منحنی. رنگ های برجسته و زیبایی که با جوراب شلواری های مشکی در تضاد بودند. کلاه ایمنی، ماسک و لوازم تجربی ای که از آن ها هم حس ماجراجویی بیرون می تراوید و هم یک بازیگوشی زیرکانه.

در دهه۱۹۶۰، لباس های ساده و یقه بلند کاردین با وجود گروه موسیقی بیتلز طرفداران زیادی پیدا کرد. این یک نمونه از بسیار مواردی بود که طراحی های او را از نمایش های مد و فشن فراتر برد. او برای پرستاران و شرکت های هواپیمایی پاکستان هم یونیفورم طراحی کرد.

106552351-1590515050965gettyimages-452158737 (1)

فضای خارج زمین یکی از منابع الهام اصلی کاردین 

متیو یوکوبوسکی، سرپرست بخش فرهنگ مد و پارچه موزه ی بروکلین که در سال ۲۰۱۹ نمایشگاهی از آثار کاردین را برگزار کرده بود، درباره ی علاقه ی کاردین به فضا می گوید: «یک بار به من گفت وقتی بچه بود به آسمان نگاه کرد و خیال کرد همه ستاره ها زنانی با لباس شب هستند.» «به همین خاطر وقتی سراغ طراحی لباس شب برای خانم ها رفت، تصور کرد آن ها ستاره های کهکشان هستند.»

 

بیشتر بخوانید: اکرم عبدی عمر؛ اولین مدل محجبه در بریتانیا


 

 

بیوگرافی پیر کاردین

پیترو کستانته کاردینی روز ۲ ژوئیه سال ۱۹۲۲ در شهر ونیز ایتالیا به دنیا آمد. والدینش در فاصله ی دو جنگ جهانی به فرانسه مهاجرت کردند. کاردین جوان برای فیلم «دیو و دلبر» ژان کوکتو (محصول ۱۹۴۶) لباس و ماسک طراحی کرد و سپس به خیاطی برای کریستین دیور مشغول شد. کاردین تا سال ۱۹۵۰ مستقل شده و در دنیای اوت کوتور یا همان دوخت سفارشی سطح بالا، اسم و رسمی برای خود به هم زده بود.

در سال ۱۹۵۹ کاردین با همکاری فروشگاه فرانسوی پرینتمپس یک مجموعه لباس آماده که به میزان انبوهی تولید شده بود را عرضه کرد. گرچه این کار امروزه امری عادی به شمار می رود، اما در آن زمان اقدام بزرگی محسوب می شد. همین اتفاق سبب شد کاردین از صنف کوچک طراحان اوت کوتور اخراج شود. اما کاردین به دنبال آن بود تا خود را به دنیا بشناساند.

نام پیر کاردین به واسطه قراردادهای تجاری و اعطای مجوز، بر روی لباس ها، لوازم خانگی، عطر، اکسسوری، خودرو و حتی ماهیتابه نقش بست. گرچه این قراردادها این انتقاد را به دنبال داشت که این طراح مد بزرگ برند خود را تضعیف کرده است، اما همین شیوه برای نام و نفوذ کاردین میراثی گسترده بر جای گذاشت.

cardin-2-278d2781d1be71cb24420e561b0777280070851b-s1600-c85

راه اندازی کسب و کار پیر کاردین

پیر کاردین در سال 1950 دیور را ترک کرد. او با طراحی کار خود را از سرگرفت اما خیلی زود مشتریان دیور به سمت او سرازیر شدند. کاردین از آغاز کار خود می گوید : “من با 20نفر کار خود را شروع کردم ،من خیلی زود به موفقیت رسیدم.” در سال 1953 کاردین اولین مجموعه لباس زنانه خود را منتشر کرد و بعد از آن عضو انجمن طراحان مد لباس زنانه شد. در سال 1954 او اولین بوتیک زنانه خود رابا نام حوا افتتاح کرد .در همان سال طراحی حبابی او باعث موفقیت بین المللی او شد. طرح حبابی او یک لباس گشاد با کمری تنگ بود.

اما کاردین به دنبال ایده هایی خارج از فرانسه بود. بنابراین او درسال 1957 به ژاپن سفر کرد و به عنوان یک طراح غربی به دنبال ایده های شرقی بود.در ژاپن برای کسب فرصت های جدید کسب و کار در مدرسه مد ژاپنی به عنوان استاد افتخاری شروع به تدریس کرد . او در سال 1957 همچنین اولین بوتیک لباس مردان را در پاریس با نام آدم افتتاح کرد.

 

امپراطوری مد پیر کاردین

دهه 1960 یکه دوره موفق برای کاردین بود .در سال های اول این دهه، او شروع به طراحی لباس با الهام از دانش خود کرد. او تنها با الهامی که از سفر ژاپن خود گرفته بود این مجموعه ها را طراحی کرد که به شدت طراحان ژاپنی را تحت تاثیر قرار داد. موفقیت بعدی کاردین در سال 1966 اتفاق افتاد، زمانی که لباس های او تمام پاریس را فرا گرفته بود او خط تولید لباس کودکان را راه اندازی کرد. در دهه 1960 کاردین سبک جدیدی از لباس های مردانه را که تلفیقی از لباس های مردانه آمریکایی و انگلیسی بود را معرفی کرد.

در دهه های بعد خانه مد پیر کاردین به یک امپراطوری بزرگ تبدیل شد. کاردین توانست مجوزهای زیادی برای طراحی های خود کسب کند او حتی طراحی مبلمان، ماهی تابه ، بطری آب و …. را انجام می داد. او همچنین صاحب یک رستوران زنجیره ای به نام ماکسیم است که انتقاد بسیاری از طراحان را به دنبال داشت.

او هم اکنون صاحب یک قلعه در شهر کوچک لاکوست است. او درآمد فروش خود را صرف سرمایه گذاری و خرید زمین و باغ می کند. هیچ کس نمی تواند انکار کند که پیرکاردین از ثروتمندترین و بانفوذترین طراحان عرصه مد است.

منبع: روزیاتو، پرشین پود

 

 



منبع شایا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *